Atopialiiton vertaistuki

Atooppinen ihottuma herättää käytännön kysymyksiä, joissa toisten kokemuksista saattaa olla apua. Esille nousee usein myös erilaisia tunteita, jotka voivat huonontaa omaa jaksamista. Lapsen vanhempien on hyvä saada tukea ja mahdollisuuksia jutella toisten perheiden kanssa. Atooppista ihottumaa sairastavalle nuorelle on tärkeä päästä puhumaan sairauden tuomista vaikeista ja kipeistäkin asioista toisen samanikäisen kanssa. Myös aikuinen voi tuntea jäävänsä sairautensa kanssa yksin. Usein helpottaa jo pelkkä tieto siitä, että muutkin pohtivat samanlaisia kysymyksiä. Vertaistuki voi toteutua spontaanisti kun perheet tai yksittäiset ihmiset tapaavat esimerkiksi sopeutumisvalmennuskurssilla tai sairaalan vanhempainhuoneessa.

Vertaistukea tarjoavat mm.

Mikäli olet itse kiinnostunut toimimaan yhdistyksen vertaistukijana, ota yhteyttä lähimpään Atopialiiton paikallisyhdistykseen. Atopiayhdistyksen jäsenenä voit hakeutua myös Iholiiton vertaistukikursseille.