Tietoa ja tukea atoopikolle

Atooppista ihottumaa (ekseemaa, dermatiittia) on miljoonilla ihmisillä ympäri maailmaa. Meillä suomalaisilla arviolta joka viidennellä on jossain elämän vaiheessa atooppisia oireita. Tälle perinnölliselle taipumukselle on tyypillistä reagoida poikkeavan herkästi monenlaisille ärsykkeille. Kutina on usein häiritsevin atooppisista oireista. Atooppisiin sairauksiin luetaan atooppinen ihottuma, allerginen nuha, allerginen silmätulehdus, ruoka-aineallergiat ja jopa astma.

Tarkempia tietoja atooppisesta ihosta ja sen hoidosta löydät näiltä sivuilta. Ihottuman kanssa jaksamisessa auttaa vertaistuki, jota tarjoavat mm. Atopialiiton paikallisyhdistykset. Myös erilaisilla kursseilla ja virkistyslomilla saa tietoa ja tukea atoopikon arkeen.

Näiden sivujen sisältämät hoito-ohjeet ja vinkit ovat ihonhoitotyön kokeneiden ammattilaisten tarkistamia ja hyväksymiä. Hyödynnämme ennen kaikkea Iholiiton Ihopisteiden ammattitaitoa, ja kysymme neuvoa aina tarvittaessa myös atopiaan perehtyneiltä ihotautien erikoislääkäreiltä.

Atooppisen herkän ihon hoidossa on kuitenkin syytä muistaa vanha perussääntö: mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle. Atopian oireet ovat yksilöllisiä ja sopivat hoidot ja hoitotuotteet löytyvät viime kädessä kokeilemalla ja lääkärin ohjeiden perusteella.

ajankohtaista
liity jaseneksi