Iholiiton oppaita atoopikoille

Iholiitto on tuottanut monia oppaita atooppisesta ihottumasta ja myös muista ihotaudeista. Oppaita voi tilata ja tulostaa Iholiiton sivuilta.

Osasta oppaista on painos loppu, mutta alla olevia kuvia klikkaamalla pääset lukemaan oppaiden pdf-versioita ja tarvittaessa tulostamaan omasi.

Atooppinen ihottumaAtopia-opas_kansi

Oppaassa käsitellään atooppisen ihottuman oireita, hoitoa ja vaikutuksia elämänlaatuun. Oppaassa kerrotaan myös atooppista ihottumaa sairastaville tarkoitetuista palveluista.

Atooppisen ihonhoidon käsikirjamiten hoidan kansi

Opas on suunnattu tukemaan erityisesti kouluikäisten atooppisen ihon omahoitoa, mutta tietoa saavat myös vanhemmat ja alan ammattihenkilöt. Opas on perusteellinen ja elävästi kuvitettu ja antaa käytännönläheisesti vinkkejä hankalan atopian hoitoon.

Oppaassa kerrotaan atopian eri hoitomuodoista, myös uusista takrolimuusi- ja pimekrolimuusi voiteista. Oppaassa on 36 sivua ja se on nelivärinen.

Asiantuntijoina ihotautien erikoislääkärit Seija Valkiala, Sakari Reitamo ja Anita Remitz ja Ihopisteiden johtavat hoitajat Tuula Kokkonen ja Sirpa Pajunen.

Ilmastohoito-opas - perustietoa atoopikon ilmastohoitomatkalleIlmastohoito kansi net

Oppaassa annetaan mm. ohjeita omatoimiseen ilmastohoitoon.

Käsi-ihottumat, hoito-opas

käsi-ihottumakansi

Oppaassa kerrotaan ärsytyksen ja allergian aiheuttamista käsi-ihottumista, käsien suojauksesta ja käsi-ihottumien hoidoista.

Iho ja aurinko Iho ja aurinko kansi

Aurinko vaikuttaa suotuisasti joihinkin ihosairauksiin, kuten atooppiseen ihottumaan ja psoriasikseen, jolloin aurinkoa voidaan käyttää ihon hoidossa.

Lisäksi on ihosairauksia, joissa auringon valon vaikutukset saattavat olla erityisen haitallisia, ja huolellinen auringolta suojautuminen on välttämätöntä.

Opas sisältää tietoa auringon erilaisista vaikutuksista ihoon ja ihon suojaamisesta auringolta.

"Lär känna din hud i solen" -guide finns här på svenska

Urtikaria

Tämä opas on tarkoitettu urtikariaa sairastavalle ja hänen läheisilleen. Opas tarjoaa urtikaria 2014perustietoa urtikariasta ja antaa vinkkejä oireiden hallintaan.

Oppaassa kerrotaan, mitä tekijöitä urtikarian oireiden taustalla on, millaisin tutkimuksin sairaus voidaan todeta ja millaisia hoitokeinoja on olemassa. Oppaassa kerrotaan myös eri tukimuodoista, joita urtikariaa sairastavalle on tarjolla.

Aika muuttaa ihoa

aika muuttaa ihoa kansi

Opas antaa tietoa ajan kulumisen aiheuttamista muutoksista ihoon, ikääntyvän ihon hyvinvoinnista ja ongelmien ennaltaehkäisystä. Opas on tarkoitettu kaikille, jotka haluavat pitää huolta ihostaan sekä niille sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille, jotka työssään tarvitsevat tietoa ikääntyvien ihonhoidosta.