Uutta tietoa atopiasta

29.3.2012 11.43

Atoopikkoja etsitään tutkimukseen

ONKO SINULLA ATOOPPISTA IHOTTUMAA TAI PSORIAASI?

-OSALLISTU TUTKIMUKSEEN!

MAARS (Microbes in Allergy and Autoimmunity related to the Skin) on EU:n tutkimusrahoituksella tehtävä tutkijalähtöinen eurooppalainen yhteistyötutkimus. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää iholla normaalisti esiintyvien mikrobien vaikutusta atooppisen ihottuman ja psoriaasin syntyyn. Tavoitteena on saada sellaista uutta tietoa, jonka avulla voimme paremmin ymmärtää näiden kahden tulehduksellisen ihosairauden syntyä ja tulevaisuudessa kehittää tauteihin uusia hoitomuotoja.  Tutkimuksesta ei ole välitöntä hyötyä tutkimukseen osallistuvalle henkilölle. Tutkimus on HUS:n Medisiinisen eettisen toimikunnan hyväksymä ja sillä on HYKS:n Medisiinisen tulosyksikön tutkimuslupa. Tutkimushenkilö voi perua osallistumisensa tutkimukseen missä vaiheessa tahansa ilman, että se vaikuttaa millään tavalla hänen nykyisiin tai tuleviin hoitoihinsa. Tällöin hävitämme kaiken häntä koskevan tiedon, emmekä käytä niitä tutkimuksessamme.

Tutkimukseen haetaan henkilöitä,

- joilla on taustalla hankala, aktiivinen atooppinen ihottuma tai psoriaasi.

- joilla ei tällä hetkellä ole paikallishoitoja lukuun ottamatta muuta lääkitystä ihosairauden hoitoon.

-  jotka ovat iältään 18-70 -vuotiaita.

Tutkimukseen liittyy kaksi erikseen sovittavaa käyntiä Iho- ja allergiasairaalassa (Meilahdentie 2). Ensimmäisellä käynnillä toteutetaan ihotautilääkärin suorittama haastattelu. Toisella käynnillä otetaan verinäyte, iholta kaksi pinnallista mikrobinäytettä sekä kaksi pientä ihokoepalaa paikallispuudutuksessa yläselän, alaselän, pakaran tai takareiden alueelta.

Mikäli olette kiinnostunut kuulemaan lisää tutkimuksesta tai olette halukas osallistumaan siihen, lääkäri Emilia Pajunen p.471 86 254 (emilia.pajunen@hus.fi) tai  HUS:ssa tutkimuksesta vastaava professori Annamari Ranki p. 471 86 300 vastaavat kysymyksiinne mielellään.

Ilmoittautumiset tutkimukseen puhelimitse tai sähköpostilla toukokuun 2012 loppuun mennessä: emilia.pajunen@hus.fi, 09 471 86 254.