Atooppinen ihottuma

Mikä ihmeen atopia?

Atooppisessa ihottumassa on taustalla atopia eli perinnöllinen taipumus reagoida poikkeavan herkästi monenlaisille ärsykkeille. Atooppisia sairauksia ovat atooppinen ihottuma, allerginen nuha, allerginen silmätulehdus, ruoka-aineallergiat ja osa astmastakin.

Atooppinen iho

Atoopikon iho on rakenteeltaan poikkeava: ihon pintasolukko laskee helposti toisaalta kosteuden karkuun ja toisaalta monet ärsykkeet ihoon. Myös ihon rasvakoostumus on poikkeava. Ennen kaikkea atooppinen ihottuma eli ekseema on kuitenkin tulehduksellinen sairaus. Atooppisen ekseeman sijainti vaihtelee iän myötä, esimerkiksi nuorella aikuisella se tavallisimmin kiusaa kyynär- ja polvitaipeiden ohella kasvoja ja ylävartaloa.

Mitkä tekijät pahentavat?

Atooppisen ihottuman syntyyn vaikuttavat monet tekijät. Atooppinen iho kuivuu erityisesti talvikaudella ja kutisee helposti. Kutinan luonnollinen seuraus on ihon raapiminen, mikä helposti pahentaa oireilua ja kutinaa johtaen noidankehään. Liian kuivattavat pesut, karkeat vaatekuidut, hikoilu yms. ärsykkeet antavat vauhtia atooppiselle ihottumalle. Joskus sitkeän atooppisen ekseeman taustalta löytyy yksi ta useita allergioita. Stressi tyypillisesti pahentaa oireita. Atooppinen iho myös altistuu helpommin erilaisille bakteeri-, virus-, ja sienitulehduksille.

Mikä neuvoksi?

Atooppista perimää ei pääse karkuun, mutta atooppisia oireita voi tehokkaasti hoitaa. Säännöllinen perusrasvaus on hoidon kulmakivi. Hoitoa täydennetään tarvittaessa kortisonivoiteilla, joilla tulehdusta pyritään vaimentamaan. Samaan tähtäävät valohoidot (useimmiten SUP), jotka vähentävät ihon kutinaherkkyyttä ja ärtyvyyttä. Joskus tarvitaan antibiootteja tai muita sisäisiä lääkkeitä. Hyvä hoitosuhde lääkäriin ja hoitajaan vähentää hankalaan ihottumaan liittyvää epätietoisuutta ja varmistaa hoitojen ajantasaisuuden. Mahdolliset allergiat kannattaa ihottumaa pahentavana tekijänä sulkea pois testauksin.

Voiko atooppisen ihon kanssa tulla toimeen?

Atooppinen iho muistuttaa yleensä olemassa olostaan enemmän tai vähemmän jatkuvasti kutinan tai ihottuman muodossa. Sen kanssa pystyy kuitenkin aika hyvin luovimaan. Pesulla voi käydä niin kuin hyvältä tuntuu, mutta perusvoidepurkki kuuluu atoopikon kylpyhuoneen vakiovarusteisiin ja sitä on myös syytä käyttää ahkerasti. Liikuntaa voi aivan hyvin atoopikkokin harrastaa, hiki on kuitenkin viisasta huuhdella nopealla suihkulla pois välittömästi liikunnan jälkeen. Pehmeä puuvilla ja muut hellävaraiset luonnonkuidut ovat atooppisen ihon ystäviä.

Päivittäin ihoaan hoitavalle iskee helposti jossain vaiheessa hoitoväsymys, jolloin rasvatuubit lentävät roskakoriin ja iho jää oman onnensa nojaan. Läheisten ihmisten ja muiden atoopikkojen tuki auttaa jaksamisessa. Atopialiiton jäsenyys on hyvä linkki tuoreeseen tietoon ja vertaistukeen.

Pekka Autio
dosentti, ihotautien erikoislääkäri